Korenie a jeho zdravotné prínosy

Jedlo má veľmi veľkú silu, dokáže s naším telom urobiť naozaj zázraky. Zložky z bylín a korenín v spojení s ostatnými zdravými potravinami, ktoré jeme, nám spolu dávajú veľké zdravotné výhody. 

Na korenie sa často pozeráme iba ako na pomocníka pri varení. Jedlo môžeme osoliť ale až výber správnych druhov korením dokáže dodať jedlu jedinečnú chuť a arómu.

Mnohé koreniny však majú aj liečivé účinky. Dokážu priaznivo vplývať na naše zdravie. Majú antibakteriálne a protizápalové účinky, podporujú trávenie ale aj upravujú krvný tlak.

Strava ako taká má veľkú silu a dokáže s telom robiť zázraky. Bylinky a koreniny spolu s ostatnými zdravými potravinami majú veľký vplyv na našu celkovú fyzickú aj mentálnu kondíciu.

Vegánska kuchyňa

Dobrým príkladom a zároveň akýmsi trendom 21. storočia je vegánska strava.  Prívrženci tejto stravy sa ju častokrát rozhodli dodržiavať kvôli životnému prostrediu a ochrane zvierat. Mnohí si však vyberajú vegánsky životný štýl hlavne kvôli zdravotným dôvodom. 

Vyvážená vegánska strava je plnohodnotná, poskytuje telu všetko potrebné pre fungovanie, a má pozitívny dopad na srdcovo- cievne ochorenia, obezitu, diabetes typu 2 a riziko rakovinotvorných ochorení.

Žiadne jedlo by však nemalo byť neochutené. Bylinky a koreniny robia jedlo chutnejšie, ale hlavne podporujú naše zdravie. Preto sú koreniny dôležitou súčasťou aj vegánskej kuchyne. Ich rôznorodá kombinácia dokáže vykúzliť s výrobkov založených na rastlinnej báze ozajstné delikatesy. Napríklad aj koreniny v našej ponuke od značky Deliciou.

Rozdiel medzi bylinkami a koreninami.

Pridávať sa môžu do sladkých ale aj slaných jedál. Oživia chuť dokonca aj nápojov. Skôr ako sa však dostaneme k ich zdravotným účinkom, povieme si aký je hlavný rozdiel medzi bylinkami a koreninami.

Korenie pochádza zo všetkých častí rastliny s výnimkou listov. Takže kôra, semená, korene, ale aj ovocie a kvety rastlín, ktoré môžu byť vysušené, sa považujú za koreninu. Oproti bylinkám majú výraznejšiu chuť a často stačí na dochutenie naozaj len malé množstvo.

 Bylinky na rozdiel od korenín pochádzajú z listov rastlín a možno ich použiť čerstvé alebo sušené. Keď však používate sušené bylinky, stačí ich použiť omnoho menej, ako keby sme použili čerstvé.

Koreniny a ich zdravotné výhody.

Jedlo má naozaj veľkú silu. Dokážeme s ním robiť hotové zázraky. Nejde iba o gastronomický zážitok. Ak ste začiatočníkom v kuchyni je dobré začať pomaly a koreniny kombinovať po troške. Aj malé množstvá vedia priniesť zlepšenie zdravotného stavu.

Predstavíme si pár korením, ktoré s obľubou používame pri varení ale aj pečení. Ich blahodarne účinky poznali aj naši predkovia a určite boli súčasťou receptov našich starých mám.

Rasca

Rasca je známa slovenská korenina. Preto ak ju používate v malých možstvách, kľudne pridajte. Rasca priaznivo vplýva na tráviaci systém. Pri problémoch s nafukovaním sa dokonca odporúča pripravovať si rascový čaj. Obsahuje vitamíny A,C,E, B6 a dôležité minerály. Môžete ju používať aj keď trpíte nedostatkom železa v krvi alebo aj ako prevenciu pred cukrovkou.

Škorica

Škorica obsahuje vitamíny A, B-6, B-12, C, D, vápnik, železo, magnézium a iné. Je sladká, ale má veľmi nízky obsah kalórií a cukru.

Benefity škorice:

  • vysoký obsah antioxidantov, ktoré posilňujú imunitu
  • protizápalové vlastnoti
  • znižuje riziko srdcovocievnych chorôb
  • znižuje hladinu cukru v krvi
  • bojuje proti plesňovým a bakteriálnym infekciám
Cesnak

Cesnak má skutočnú liečivú moc. Má silné antibakteriálne a antivírusové účinky. Môže znížiť riziko srdcových ochorení a dokonca môže aj zastaviť rast rakovinových buniek. Pravidelná konzumácia cesnaku pomáha s vysokým cholesterolom aj s vysokým krvným tlakom.

Cesnak obsahuje:

  • aminokyselinu alcinín, čo je silné antibiotikum
  • fruktózu, glukózu, inzulín
  • minerály ako je meď, zinok, vápnik, mangán, hliník či selén
Kurkuma

Kurkuma je označovaná ako elixír života pretože pomáha bojovať proti startnutiu a oslabeniu buniek v tele. Je zdrojom kurkumínu, ktorý ako antioxidant  pomáha zmierniť bolesť a znižuje riziko infarktu.

Kurkuma je v medicínskych kruhoch často označovaná ako zázrak.

  • posilňuje funkciu vnútorných orgánov
  • čistí krv
  • chráni pokožku pred negatívnymi vplyvmi
  • predchádza a spomaľuje Alzheimerovu chorobu
  • dokáže zablokovať enzým podporujúci rast nádorov
Zázvor

Laboratórne štúdie ukazujú, že zázvor má protizápalové a antioxidačné vlastnosti. Je veľmi liečivý najmä kvôli obsahu vitamínov B9, C a E. Nájdeme v ňom aj draslík, vápnik, fosfor, selén, horčík, éterické oleje a antibiotické látky.

  • pomáha liečiť podráždeným žalúdkom
  • má upokojujúci účinok na tráviaci systém
  • pomáha pri nachladnutí a chrípke.
  • zlepšuje činnosť pečene, ktorá zbavuje telo toxínov.
  • pomáha pri prevencii chorôb, ako je rakovina
Kakao

Kakao nám pomáha udržiavať dobrú náladu a tým vlastne predchádza depresiám. Dokonca pomáha pri chudnutí tak, že reguluje použitie energie, znižuje chuť do jedla a tým nám dáva pocit nasýtenosti.

Kakaové zrná sú plné flavonoidov, čo sú antioxidanty, ktoré udržiavajú:

  • zdravé srdce
  • zabraňujú infarktom a porážkam
  • znižujú cholesterol a krvný tlak a pomáhajú udržiavať zdravé srdcové tepny
Šafrán

Šafrán ponúka liečivé účinky ako žiadne iné korenie. Štúdie ukazujú, že pomáha pri psychických problémoch a kedysi ho používali ako antidepresívum.  Zabraňuje tvorbe rakovinových buniek, zlepšuje videnie, môže byť účinný pri liečbe sklerózy multiplex.

Vedci zistili, že šafrán znižuje pocity úzkosti a podporuje kvalitu spánku. Tiež odbúrava stres, pomáha upokojiť sa a relaxovať, priaznivo ovplivňuje vyčerpaný organizmus a bojuje proti nespavosti.

Zdieľajte tento web

Mohlo by sa Vám páčiť